188 /384

Krańcówka przy ul. Północnej

Informacje
W pobliżu
Informacje

Krańcówka tramwajów podmiejskich przy ul. Północnej

Budowa nowej krańcówki dla tramwajów podmiejskich stanowiła jeden z elementów rozbudowy i modernizacji łódzkiej sieci tramwajowej po II wojnie światowej. Dotychczas tramwaje podmiejskie odjeżdżały z dworca na Rynku Bałuckim. Miejsce dla nowej, nowoczesnej krańcówki wybrano jednak nieco bliżej centrum miasta, przy ulicy Północnej, na odcinku pomiędzy Franciszkańską i Wschodnią. Przed II wojną światową w tym miejscu znajdowały się gęsto zabudowane kwartały, tworzące południową część dzielnicy staromiejskiej, zamieszkane przede wszystkim przez ludność żydowską. Pomiędzy staromiejskimi kamienicami wił się wówczas odkryty kanał, którym płynęła – mocno już zanieczyszczona – rzeka Łódka. Na środku peronu, w miejscu gdzie dziś znajduje się jeden z przeszklonych kiosków, kanał Łódki skręcał w kierunku południowo-wschodnim. Dziś jednak nie sposób dostrzec po tym choćby drobnych śladów. Stojące w tym miejscu budynki zostały bowiem zburzone przez Niemców, po utworzeniu getta, Łódka zaś dziś płynie podziemnym kanałem. Krańcówkę od północy otacza zaś park, założony w początku lat 50., po odgruzowaniu i oczyszczeniu tych terenów. Sama krańcówka powstała w tym samym okresie. Otwarta została dla pasażerów już w 1951 roku, choć budowa nie była jeszcze zakończona. Nastąpiło to dwa lata później; wówczas też oddano do użytku poczekalnię dla pasażerów. W modernistycznym gmachu znalazł się jeszcze bufet, kiosk oraz pomieszczenia użytkowane przez przewoźnika. Swój początek miały tutaj linie tramwajowe łączące z miejscowościami położonymi na północ i na zachód od Łodzi (Aleksandrów, Konstantynów, Lutomiersk, Ozorków i Zgierz). Przez kolejne cztery dekady był to jeden z najważniejszych węzłów transportu publicznego w całej aglomeracji łódzkiej. Na początku XXI wieku, wobec likwidacji części połączeń oraz zmiany tras pozostałych linii podmiejskich, pętla przy Północnej przestała pełnić funkcję regularnego przystanku końcowego; wykorzystywano ją głównie do celów technicznych. W 2013 roku władze miasta przekazały gmach Okręgowej Izbie Architektów w Łodzi, pod warunkiem przeprowadzenia przez Izbę remontu obiektu i wykorzystania go na potrzeby biurowo-szkoleniowe oraz wystawiennicze. Pierwszy etap rewitalizacji krańcówka ma już za sobą. Ponadto, w wiosną 2017 roku, w związku z reformą sieci połączeń komunikacji miejskiej, przywrócono tutaj regularny ruch tramwajów – odjeżdżają stąd tramwaje linii 43A i 43B, którymi można dojechać do Konstantynowa oraz Lutomierska

Okres czasu
Różnica (lata)
1850
2024
1960
2013
Różnica (lata)
53
Autorzy
Data zrobienia
Data dodania
brak danych
1960
Stefan Brajter
15.02.2013
13.07.2018
TAGI